top of page

Positieve ervaring Hörmann met de Beverkoog Mobiliteitsscan



Jordy Kroes (financial controler) en Hendrik Goeman Borgesius (managing director) van Hörmann Alkmaar BV zijn enthousiast over hun deelname aan de Beverkoog Mobiliteitsscan.


Jordy: ‘Omdat wij een organisatie hebben met ruim 165 medewerkers zijn wij per 1 juli 2024 verplicht om jaarlijks onze gegevens over ‘werkgebonden’ personenmobiliteit te verstrekken aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat is een wettelijke verplichting, maar het gaat er natuurlijk om hoe je zelf met de informatie om kunt gaan. Nu we onze data hebben gedeeld via de Beverkoog Mobiliteitsscan kunnen we deze heel eenvoudig analyseren. Ten eerste ziet de presentatie van de gegevens er grafisch aantrekkelijk uit. Je ziet direct hoeveel personen er op welke wijze reizen van en naar hun werk. Hoeveel ton CO2 uitstoot dat betekent, hoeveel bomen daarvoor een jaar moeten groeien, het aantal reisuren, de variabele reiskosten per jaar, de calorieën die verbrand worden met actief vervoer (wandelen/fietsen), hoeveel Big Macs dat zijn en hoe vaak wij als Hörmann een rondje om de aardbol doen. Dit maakt ons bewust van de huidige situatie en dat is essentieel als we deze willen verbeteren.’


Hendrik: ‘Wat opvalt is dat wij maar twee medewerkers hebben die gebruik maken van het Openbaar Vervoer. Wij wisten dat wel, maar door deel te nemen aan de scan delen we deze informatie met het collectief van de Beverkoog en met de regio. Als veel bedrijven meedoen aan de scan kunnen we samen aantonen dat het hard nodig is dat we weer een buslijn terugkrijgen op de Beverkoog. Wat ik zelf erg leuk vind van de scan is dat we in het model kunnen zien hoe nieuw beleid uit kan pakken. Als wij bijvoorbeeld maatregelen nemen om medewerkers die wonen binnen een straal van 10 of 15 kilometer te laten fietsen, dan zie je daarvan direct de effecten in je beeldscherm. Bijvoorbeeld hoeveel meer fietsenrekken we dan nodig hebben, maar ook hoeveel minder parkeerplekken voor auto’s. Wat het betekent voor het milieu en de kosten, maar ook voor de vitaliteit van onze organisatie. Ik hoop dat veel bedrijven op de Beverkoog mee gaan doen aan de gratis scan. Samen maken we de Beverkoog beter bereikbaar!’



 

Doe óók mee met de gratis Beverkoog Mobiliteitsscan!



Dit is jouw kans om invloed uit te oefenen op het mobiliteitsbeleid voor bedrijventerreinen in de regio én gratis mobiliteitsadvies te ontvangen voor jouw bedrijf. Iedere medewerker binnen jouw organisatie zou flexibel, slim en duurzaam moeten kunnen reizen. Je krijgt inzicht in het totale woon-werkverkeer met advies op maat, helemaal afgestemd op jullie situatie en wensen. De mobiliteitsscan wordt nog enkele weken kosteloos aangeboden aan iedere ondernemer op bedrijvenpark Beverkoog vanuit het overheidsprogramma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid.


Een goede bereikbaarheid is van groot belang voor elk bedrijf. Het zorgt niet alleen voor een soepele dagelijkse operatie, maar versterkt ook het vestigingsklimaat, waardoor we aantrekkelijk blijven voor werkgevers en werknemers. Om de huidige bereikbaarheid in kaart te brengen nodigen wij alle ondernemers op bedrijvenpark Beverkoog uit om deel te nemen aan de gratis mobiliteitsscan.


We hebben al prachtige stappen gezet met vijf grote bedrijven die hun data hebben gedeeld voor de mobiliteitsscan. Óók jouw inbreng is cruciaal. Door deel te nemen aan de mobiliteitsscan, draag je bij aan belangrijke inzichten die de Beverkoog efficiënter en duurzamer maken. Jouw mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de toekomstige mobiliteitsplannen van de Beverkoog; het kan helpen om de busverbinding weer over de Beverkoog te laten lopen in plaats van erlangs! Laat jouw stem horen en doe mee. Meedoen is eenvoudig en vraagt weinig van je tijd. Meer weten? Mail dan met Eveline Loudon, mobiliteitsadviseur via eveline@wijzijnbreikers.nl.


Meld je hier aan voor deelname aan de gratis mobiliteitsscan Beverkoog. Deelname is nog mogelijk tot en met vrijdag 13 september.



 

Gratis mobiliteitsadvies voor bedrijven Beverkoog



Wat kun je minimaal verwachten:

• Krijg inzicht in en overzicht van jullie totale woon-werkverkeer


Wat kun je daarna oppakken:

• Ontdek samen met een mobiliteitsexpert de verbeterpunten

• Ontvang concreet advies over welke mobiliteitsoplossingen bij jullie aansluiten

• Creëer intern draagkracht met behulp van workshops van een mobiliteitsexpert

• Maak samen met een mobiliteitsexpert een mobiliteitsverbeterplan

• Maak jouw organisatie klaar voor de toekomst



 

Marco Schilder (voorzitter Bedrijvenvereniging Boekelermeer):

‘Mobiliteitsonderzoek helpt ons om provincie te overtuigen.’



Wij zien graag een verbetering van de OV-verbindingen op de Boekelermeer en op de Beverkoog. Dit is geen speerpunt van de provincie, die verantwoordelijk is voor de buslijnen. Wij denken dat een eenvoudige oplossing volstaat, namelijk het verleggen van de bestaande buslijn. Samen met bedrijvenvereniging Beverkoog trekken we op om betere OV-verbindingen te realiseren op onze bedrijventerreinen. Daarvoor zijn we in gesprek met de gemeente Alkmaar en de Gedeputeerde Staten van de provincie. De gemeente Alkmaar staat welwillend tegenover een goede OV-verbinding op de beide bedrijventerreinen, maar verdeelt de budgetten niet. Dat doet de provincie.


Het mobiliteitsonderzoek van Breikers moet ons helpen gemeenten en provincie te overtuigen van het belang van goed openbaar vervoer. Een goede OV-verbinding op de bedrijventerreinen vinden wij belangrijk omdat het jonge werknemers aantrekt, duurzaamheid bevordert en ervoor zorgt dat er minder parkeerdrukte is.




Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit per 1 juli 2024

Om de klimaatverandering tegen te gaan staan we met elkaar voor enorme uitdagingen. Eén daarvan is het verminderen van de CO2-uitstoot. Bijna de helft van de uitstoot door personenmobiliteit komt door woonwerkmobiliteit en zakelijke mobiliteit. Werkgevers hebben grote invloed op het verminderen van deze uitstoot. Het ‘besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit’ verplicht werkgevers met 100 of meer werknemers jaarlijks gegevens over werkgebonden personenmobiliteit te verstrekken. Deze verplichting gaat in per 1 juli 2024.


Weet jij het totaal aantal kilometers dat jouw werknemers in een kalenderjaar afleggen voor zakelijk en woon-werkverkeer? Of het jaartotaal aan kilometers verdeeld in soort vervoermiddel en brandstoftype? Zo nee, doe dan mee met de gratis Beverkoog Mobiliteitsscan! Zo ja, doe dan ook mee en deel je gegevens voor de toekomstbestendigheid van de Beverkoog.


Meld je hier aan voor deelname aan de gratis mobiliteitsscan Beverkoog.




Weet je dat de Beverkoog en de Boekelermeer een hele lage

OV-bereikbaarheidsindex hebben?

Een goede bereikbaarheid, ook met het openbaar vervoer, is belangrijk voor de toekomstbestendigheid van bedrijventerreinen. Reizen met het openbaar vervoer is een duurzamer alternatief voor de auto. Maar hoe staat het eigenlijk met de ov-bereikbaarheid van bedrijventerreinen? Om deze vraag te beantwoorden heeft Bureau BUITEN een ov-bereikbaarheidsindex ontwikkeld voor alle bedrijventerreinen in Nederland. De bereikbaarheid is uitgerekend op basis van verschillende factoren waaronder het type vervoersmiddel, aantal ov-lijnen, aantal haltes en de frequentie. De score loopt van 0 (helemaal niet bereikbaar) tot 100 (de score van het bedrijventerrein dat het best bereikbaar is met het ov in Nederland). De Beverkoog heeft een hele lage ov-bereikbaarheidsindex van 25,16. De Boekelermeer Noord zit er iets boven met 28,26, maar Boekelermeer Zuid zit nog veel lager met 16,67 (Zuid fase 1) en 11,85 (Zuid fase 2).


Ongeveer 20% van de bedrijventerreinen in Nederland is zeer slecht (12%) of helemaal niet (7%) bereikbaar met het openbaar vervoer. In absolute waarden zijn dit maar liefst 766 bedrijventerreinen. De gemiddelde ov-bereikbaarheidsscore van de bedrijventerreinen is ongeveer 49. De provincie Zeeland heeft de slechtst ov-bereikbare bedrijventerreinen, met een gemiddelde score van 32. De provincie Zuid-Holland heeft de beste ov-bereikbare bedrijventerreinen, met een gemiddelde score van ongeveer 61.

Comentarios


bottom of page